Bild på biljardbord

Stärkt stöd till anläggningssatsningar

Funderar er förening på en ny biljardhall, behöver ni rusta upp er nuvarande, minska er energiförbrukning eller något annat kopplat till anläggningen? Då finns det möjlighet att ansöka om stöd från RF SISU distrikten. Under 2024 finns det en extra pott med pengar som innebär att RF har större möjlighet att bevilja stöd till anläggningar.

Projektstöd IF Anläggning är en del av idrottsrörelsens stödsystem. Stödet ska bidra till att skapa nya idrottsmiljöer och utveckla befintliga idrottsmiljöer som behövs för att bedriva och utveckla idrottsverksamhet i enlighet med Strategi 2025. Stödet ska ge idrottsföreningar god tillgång till ändamålsenliga, hållbara och trygga idrottsmiljöer.

Stärkt stöd 2024

Regeringen har under 2024 stärkt RFs stöd till anläggningar och idrottsmiljöer. Det innebär att RF under året har större möjlighet att bevilja stöd till anläggningar. Har er förening ett projekt (ex. renovering, nybyggnation, miljöanpassningar) så kontakta ert RF-SISU-distrikt för att få mer information om stödet. Under innevarande år öppnas också en ny stödform upp (nyutveckling). Stödformen riktar sig till projekt med en ambition om nytänkande och nya lösningar för att välkomna fler barn och ungdomar, samt idrottare med funktionsnedsättning. Projektet behöver inte vara unikt, men det behöver framgå hur anläggningen eller idrottsmiljön har ett eller flera nytänkande inslag.

Biljardföreningar har fått stöd

För att ha möjlighet att beviljas stöd behöver föreningen bedriva barn- och ungdomsverksamhet och/eller verksamhet för personer med funktionsnedsättning. Om föreningen har sökt LOK-stöd är det större chans att ni beviljas stöd. Stöd kan även beviljas till förening som ännu inte har barn- och ungdomsverksamhet igång men som visar en tydlig ambition och plan att börja bedriva verksamhet.

Det finns biljardföreningar som har beviljats anläggningsstöd från sitt RF SISU distrikt för att t ex köpa in biljardbord. Umeå BK är en av de föreningar som beviljats stöd.

Anläggningsstödet handläggs av RF SISU distrikten. På respektive distrikts hemsida hittar ni kontaktperson för anläggningsstödet. Det går också bra att ta kontakt med er förenings idrottskonsulent.

Samlad information om anläggningsstödet finns här Länk till annan webbplats.
Kontaktuppgifter till RF SISU distrikten finns här Länk till annan webbplats.

Publicerad: 2024-06-19

Senast uppdaterad: 2024-06-19