Bild från Norrtälje

Rapport från Norrtälje Junior Open

I lördags spelades årets första tävling i Ungdomstouren. Läs Tobias rapport från tävlingen.

Äntligen har ungdomstouren startat. Första stopp blev Norrtälje och som väntat blev det en härlig helg med mycket biljard och häng med våra fantastiska ungdomar. Hasse tog emot oss med sitt stora leende och fick oss att känna oss välkomna och glada. Det här var tredje gången som touren stannat i Norrtälje och det märks att de har fått rutin på att arrangera våra tävlingar. Allt flöt på utan problem, maten var god och Norrtäljes medlemmar ställde som vanligt upp för att hjälpa till där det behövdes.

Det blev totalt 15 deltagare. Många ”gamla” bekanta men även några nya spelare som deltog. Att de som spelade sin första turnering fick hjälp och stöd av de mer rutinerade spelarna gjorde mig lite extra stolt. Det visar på vilken bra sammanhållning och gemenskap det är på touren.

Vi spelade 8 ball och det gjorde vi i gruppspel för att spelarna skulle få spela så många matcher som möjligt. Det blev många spännande och jämna matcher och vi som följt dessa ungdomar nu i ett par år kunde konstatera att de verkligen har utvecklats som biljardspelare. Så hatten av till alla ledare och tränare som kämpat på under vintern. Det har ni gjort bra.

Efter att huvudtävlingen var klar så spelade vi även en lottad dubbel där vi lottade ihop barnen med ledare. Det var både kul och lärorikt att få chansen att spela med andra ungdomar än sina egna. Vi var klara vid niotiden och därefter så fortsatte kvällen med häng på vandrarhemmet och några rundor med utslagspoker. Jag tror att de flesta var trötta så kvällen blev inte allt för sen.

Förutom tävlingen så inleddes även årets ledarsatsning. Vi fokuserade på trygg idrott och samtalade kring vad som är viktigt att tänka på när vi som ledare reser med barn. Vi pratade även kring hur vi agerar när vi tar emot barn till våra föreningar. Det blev ett givande samtal och vi kommer att ta fram material kring de här frågorna som alla ledare kan ta del av. Ledarsatsningen kommer att fortsätta under hela året, dels vid våra tävlingar men även digitalt mellan tävlingarna och på egen hand ute i föreningarna. Är det någon ledare eller förening som vill vara med på ledarsatsningen så kontakta Morgan så hjälper han er med det.

Vi blir fler och fler föreningar som bedriver ungdomsbiljard ute i landet och jag hoppas att ni tar med er era spelare till våra tävlingar. Dessa tävlingar är till för att lära och utvecklas som spelare och det krävs inga förkunskaper för att delta.

Nästa tävling spelas på min hemmaplan Umeå BK. Då spelar vi Kvarken junior och innan tävlingen, lördagen den 6 juli, är det ett tredagars träningsläger. Det kommer information om detta på hemsidan men boka upp datumet, Det kommer att bli kul! Alla under 19 år är välkomna att delta.

Har ni frågor om barn- och ungdomsverksamheten så kontakta mig eller Morgan.

Vänligen
Tobias Andersson